photo by Ana

Nije lako onome ko ne zna da vozi bicikl da sedne na taj dvotočkaš, ni onome ko ne zna da pliva nije lako da udje u vodu, nije lako da učiš kad ne znaš kako, ali jednom kada savladaš tehniku bilo koje veštine sve je pesma.

Naslov mog prvog članka je sa korica knjige „Moć dečjeg uma“, čiji su autori Lana izrael i Toni Buzan. Sjajna knjiga koja tehniku MAPA UMA predstavlja na jednostavan način blizak deci.

Pre nego što sam počela da pišem malo sam izguglala da vidim šta se sve pisalo o mapama uma. Uuups! Dosta tekstova na različitim blogovima sa verovali ili ne potpuno istim sadržajem. Tako da ako želite saznati O Toniju Buzanu, tvorcu mapa uma malo detaljnije na Googlu ima copy pastova koliko god želite.

EFIKASNO UČENJE

Jedna od najtežih stvari u toku školovanja je naučiti brzo i efikasno učenje. Mape uma su proverena tehnika koja omogućava da se lekcije nauče brzo, da se duže pamte i da se lako obnavljaju bez ponovnog čitanja teksta.

ŠTA SU MAPE UMA?

Mape uma su sredstvo za kreativnu organizaciju misli koja nam pomaže ceo svoj mozak stavimo u pogon, odnosno da  iskoristimo obe hemisfere mozga. Leva hemisfera je zadužena  za „linearne“ aktivnosti, dok je desna zadužena za „maštovite“ aktivnosti. Mi sada uglavnom učimo linearnim metodama i ne koristimo čitav potencijal mozga koji inače radi kroz seriju veza, spojeva i asocijacija.

KAKO MOGU IZGLEDATI MAPE UMAjezera

 

 

 

 

 

Mape uma su uređene na isti način kao i mozak. Zato su koristi od mapa uma velike:

  • Olakšavaju pamćenje
  • Čune rad kreativnim
  • Omogućavaju slobodan protok ideja, jer linearne metode blokiraju ideje
  • Olakšavaju i ubrzavaju iščitavanje i preslišavanje
  • Olakšavaju uočavanje odnosa među idejama
  • Koriste samo ključne reči što poboljšava pamćenje i štede vreme
  • Održavaju fokus na glavnoj ideji
  • Lako se dopunjavaju

PRIMENA MAPA UMA KOD DECE MLAĐEG ŠKOLSKOG UZRASTA

Prvi razred je idealan da se počne sa uvođenjem mapa uma i to prilikom izlaganja gradiva. U toku čitave nastavne teme se izrađuje razredna mapa, a svakom novom nastavnom jedinicom se proširuje. Takva mapa na časovima utvrđivanja služi kao podsetnik. Ista mapa se može koristiti u više predmeta ako su saržaji korelativni.

Svet oko nas i srpski jezik u korelaciji

Tema Živa i neživa priroda je fantastična jer se umesto ključnih pojmova mogu ubaciti sličice i na taj način se deca automatsi uvode u asocijativni način razmišljanja.Iste sličice se i u kasnijim razredima koriste kao simboli. Ista mapa se može koristiti zanastavne jedinice koje obrađuju godišnja doba. Radi sistematičnosti u izlaganju i posmatranja prirode u celini, promene u prirodi se analiziraju kroz mapu. Sada se ova mapa može koristiti u srpskom jeziku na časovima govornih vežbi opisa prirode, kao plan pričanja.

U drugom razredu mapa PRIRODA se proširuje granama drugog reda, kao što je i po programu tema proširena u vidu koncentričnih krugova.

Tokom prva dva razreda učenici se postepeno uvode u pravila pravljenja mapa, uz pomoć učitelja pokušavaju da naprave lične mape. Tako da su trećem razredu spremni da se obučavaju za samostalnu izradu mapa. Iako je ovo napredna tehnika, većina dece prosečnih sposobnosti veoma lagano je na ovaj način savlada. Već u četvrtom razredu mape su potpuno indidvidualizovane , jer svako dete ima svoje asocijacije za određene pojmove tako da su simboli kod većine  različiti.

Primena mapa uma je zapravo beskrajna, one su veoma elegantan način prikaza gramatičkoh sadržaja, analize tekstova, planova pričanja ili prepričavanja i opisivanja.

Ono što je potrebno da bi se savladala ova veoma korisna veština učenja su tanki raznobojni flomasteri, sveska A4 bez linija malo strpljenja i upornosti.

EFEKTI KORIŠĆENJA MAPA UMA

Iako je ovo napredna tehnika učenja, mogu je savladati svi učenici Osnovne škole Shodno ličnom kapacitetu učenika, mape će se razlikovati ali u samom procesu pravljenja mape svako dete uči. Ova se tehnika zapravo ne može zaboraviti, ako je dobro savladana i ako se koristi kontinuirano četiri godine. Jedino što se od petog razreda dešava da retko ko od nastavnika upućuje na mape uma.

Milica i mape

Svoju ćerku sam naučila da pravi mape uma samostalno u četvrtom razredu, u petom sam insistirala da svaku lekciju iz biologije, istorije i geografije mapira i tako nauči. U početku je to bilo teško, jer su svi u školi podvlačili tekst, markirali raznim bojama i učili  detaljno lekcije. Milica je mislila da je veliko gubljenje vremena crtanje velike mape i da bi možda brže naučila čitanjem teksta i ponavljnjem pasusa. U jednom trenutku sam joj dopustila da tako nauči dve lekcije. Kada  je došao trenutak da ih obnovi, shvatila je da mora ponovo da pročita sve, i da je dosta stvari zaboravila. To se nije dešavalo sa mapama. Samo jedan pogled na mape vratio je sve asocijacije i znanje je bilo tu.Više nije bilo dileme šta je bolje CRTISANJE mape ili podvlačenje teksta. Tako se spremila i za takmičenje iz istorije.

Dobro crtanje nije uslov da se napravi mapa, ali je lepo kada neko svoj talenat iskoristi za učenje. Milica je na Dečjem kongresu JA SAM DETE NA VRHU PLANETE, izlagalakako je svoj hobi crtanje i slikanje pretočila u mape uma i tako postizala sjajne rezultate u školi.

preuzmi pdf   МОЈ ХОБИ pdf

Picture5 Picture1

 

Ana Milošević

Author

2 Replies to “POSTANI GENIJE NA BRZAKA!”

  1. Здраво, ово је коментар.
    Да бисте почели са управљањем, уређивањем и брисањем коментара, молимо вас да посетите екран коментара у контролној табли.
    Аватари коментатора долазе са Граватара.

Comments are closed.