IZABERI PRAVILNU UŽINU

ИЗАБЕРИ ПРАВИЛНУ УЖИНУ

,,Изабери правилну ужину“ је кампања која је спроведена у оквиру истраживања „Утицај наставних и ваннаставних садржаја на промену става о правилној ужини“ у ОШ ,,Јово Курсула“ у Краљеву. Аутор истраживања је Ана Милошевић, учитељ и самостални педагошки саветник.

Уочавајући проблем гојазности у школи у којој ради, мада о томе говоре бројна истраживања као о глобалном здравственом проблему, покушала је да провери колико школа може помоћи да ученици формирају ставове  о правилној ужини. Овај оброк  је мали део дневног уноса хране школског детета, али може бити значајан елемент целокупне исхране. Оно што деца доносе  као ужину, у већини случајева, далеко је од пожељног избора.

Иако је утицај медија, односно реклама, као и мноштво намирница привлачног паковања и неодољивих укуса у предности над утицајем образовног система, желела је да провери хипотезу да наставни садржаји могу утицати на промену става деце млађег школског узраста. На срећу наших нараштаја, хипотеза је потврђена. Школа, кроз своје садржаје, утиче на различите аспекте живота детета.

ТОК ИСТРАЖИВАЊА

У првој седмици је, посматрањем током великог одмора, утврђено шта ученици доносе за ужину. Након тога спроведена је анкета са циљем да се утврди: шта ученици највише воле за ужину; шта не једу за ужину, иако знају да је то здраво;  колико ученика доручкује, односно руча  пре него што дође у школу. Потом је уведен експеримент под називом „Кампања – ИЗАБЕРИ ПРАВИЛНУ УЖИНУ“ у једном  одељењу трећака, где је у периоду од месец дана изведен низ активности у оквиру наставе свих шест обавезних предмета. Заједнички циљ свих  активности била је  промоција здраве хране и избора правилне ужине.

САВРЕМЕНО ПЛАНИРАЊЕ НАСТАВЕ

За потребе истраживања настава је планирана интегративним приступом, што  је допринело активном и континуираном усвајању знања о правилној исхрани и здравим стиловима живота. Садржаји свих шест обавезних предмета  интегрисани су са циљем интезивног стварања навика и усвајања значаја правилне ужине за раст и развој. Истовремено,  усвојена знања су свакодневно примењивана тако да је остварен висок ниво функционалности наставе.

На часовима ликовне културе израђивани су плакати и рекламе за здраву ужину. Коришћена је амбалажа нездравих грицкалица у коју су уметане слике пожељне ужине. На часу српског језика одржана је презентација „Good food“ којом су приказане пожељне намирнице и последице лоше исхране. Као посебна мотивација презентовано је како се хране наши познати спортисти, међу којима је и Новак Ђоковић. На часовима математике  рађени су задаци и рачунске приче са тематиком здравих намирница. У кампањи  је значајно место  заузела промоција физичке активности у служби здравља. Одржаване  су игре без граница . У оквиру предмета Природа и друштво одржан је угледни час Воћњак и повртњак.Том приликом ученици су правили ужину користећи воће и поврће које су понели. Чипс од јабуке, грисине од шаргарепе, воћне салате, миксеви живог и сушеног воћа. На часовима музичке културе компоноване су песмице на стихове песама Добрице Ерића  из збирке песама „Празник воћа и поврћа“

НАЈБОЉЕ ЈЕ БИЛО НА ВЕЛИКОМ ОДМОРУ

Ученици су највише волели ваннаставне активности на великом одмору. Свакодневно су попуњавали разредну листу у коју су одређеном бојом уносили оно што су понели за ужину. Воћка је имала ознаку зеленог кружића, напитак је био плав, ужина спремљена код куће црвени, а нездраве „грицкалице“ црни кружић. Већ после пар дана на листи се није могла видети црна боја.

На седмичном нивоу су имали тематске ужине: Најзанимљивији сендвич, Здраве грицкалице, Ужине спремљене код куће, Нови кексићи које никада нисмо пробали.

Мотивација деце је била на високом нивоу јер се свакодневно поклањала пажња ономе што су доносили за ужину. Нико више није доносио непожељне намирнице.

Овим истраживањем је доказано да је могуће променити став и  понашање које је са њим у вези. Као наредни проблем поставља се питање одрживости става. Међутим, како  др Никола Рот наводи, с обзиром да школа организовано и систематично, а истовремено кроз дуг временски период, утиче на формирање личности, не би ваљало одустајати.  Без обзира на комплексност, сличне кампање би требало организовати на нивоу целе школе у у току читаве школске године, јер се само тако могу усвојити целоживотне вештине.

Иако је истраживање спроведено пре реформи, може се рећи да представља својеврстан модел пројектне наставе.

Ана Милошевић, учитељ, самостални педагошки саветник

Упознај Чачак мој град

Чачак је вома близу Краљеву, на неких четрдесетак минута вожње. Оно што је прва импресија су гостољубиви домаћини и топла атмосфера. Имали смо срећу да у томе уживамо читава три дана. Обично тежимо да путујемо у друге државе, а своју нисмо довољно добро упознали, и ја сам била веома срећна што је ђаке моје школе и мене  у госте позвала Мирјана Глишић, један од организатора пројекта „Упознај Чачак Мој град“, учитељица и председник Друштва учитеља Чачка.

Идејни творац упознавања градова Србије је Ненад Накић, учитељ из Ћуприје. Захваљујући њему и спремности учитеља из других градова да подрже идеју, развила се једна дивна прича у којој деца и наставници из различитих градова гостују сваке године код једног домаћина. Ове године то је био Чачак. Учитељица Мира Глишић из ОШ „Драгиша Мишовић“ и Јасмина Марић, учитељица из ОШ „Вук Караџић“ су биле организатори и реализатори пројекта. Имале су подршку својих директора, Општине Чачак, као и многих људи добре воље, предузетника који су препознале лепоту њиховог рада.

Првог дана наше ученике су преузели родитељи домаћини који су имали децу истог узраста. Мало сам стрепела како ће се деца одвојити јер своје нове другове виде први пут, међутим све је протекло сјајно, јер деца имају отворено срце и много се лакше препознају и зближавају. Наредна два дана смо организовано, од ујутру до касног поподнева  упознавали културно историјске споменике и природне лепоте Чачка и околине. Посебну чар је занас одрасле представљало упознавање и дружење са колегама из других места широм Србије. Ове године је било заступљено осам градова и села.

Веома сам захвална на овој прилици и надам се да ћемо у некој од наредних година и ми узвратити гостопримство.

Упознај Чачак мој град

Кликом на овај линк можете видети делиће атмосфере наше прекрасног тродневног дружења.

Ана Милошевић

ИГРА ЈЕ ПРИПРЕМА ЗА ЖИВОТ

srecaКада чујемо реч играње, верујем да је већини од нас  асоцијација пуна соба играчака или група деце која напољу трче за лоптом. Не желим да мислим да има и оних који на реч играње, помисле на Sony play или  нешто слично што се игра тапкањем малог правоугаоног екрана.Од самог рођења, дете се развија кроз игру. Нема тог изума који може заменити значај игре у развоју и васпитању детета. Игра је прва школа младог људског бића које се припрема за живот. То је вежба за чула, ум и тело, која истовремено подстиче физичке, психичке и социјалне сфере личности.

Игра развија карактер

Одређене игре подучавају децу савлађивању сложених напора, откривању личних склоности и подношењу могућег неуспеха и тако позитивно делују на развој карактера. Деца се у току игре, свесно или несвесно пореде са другима и на тај начин стварају сопствене критеријуме.

Игра умањује раздражљивост

Игра је извор задовољства. Одсуство ове активности која производи задовољство изазива код детета напетост и раздражљивост. Сам дечји организам пун енергије која тежи да се ослободи кроз кретање и интеракцију са вршњацима, тражи игру. Игра у  којој је дете успешно у њему изазива осећај пријатности који задовољава и друге природне потребе детета: потребу за сигурношћу, прихватањем и самопоштовањем.

Игра развија интелигенцију

Све оно што чини интелигенцију, развија се кроз игру јер она тражи способност сналажења у новим ситуацијама, брзо реаговање и  решавање проблема. Играњем деца вежбају оштроумност, досетљивост, резоновање, опажање и одлучивање. Оно што је лепо у овом процесу је то што нема притиска од оцењивања, већ омогућава бесконачно понављање све док се не усаврши до сопствених могућности.

Игра и социјални контакти

Дете кроз игру сазнаје, не само о околини, већ и о себи и својим могућностима и то у односу на друге. Јер када дете нема контакт са другом децом, не може правилно да процени своје способности.  Постепено развија осетљивост за друге, односно емпатију а истовемено излази из егоцентричног круга.Учи да даје, да прима, да сарађује и даје доприност групном успеху. Поштовањем правила игре учи да поштује правила, забране. Зна које су последице кршења правила у свакодневном животу. Играјући се само са одраслима, без деце, дете постаје себично и доминантно. Касније има проблем са вршњацима, јер ако хоће да остане угри мора дабуде поштено, добар друг, да губи без љутње и да влада собом.

 

ВЕОМА ВИДЉИВИ ЕФЕКТИ ИГРЕ

Колико је важна за психички, игра је  исто толико је важна за физички развој детета. Пре свега да би дете развило своје мишиће и на време увежбало све делове свог тела. Једноставне игре, које се методички називају елементарне су огре које се заснивају на ходању, трчању, скакњу, пузању, провлачењу, пењању, гурању, ношењу, бацању, хватању, гађању и одржавању равнотеже. За све ове игре није потребно завршити  факултете или неке посебне обуке. Потребно је изаћи напоље, у природу, на мекану траву и понети…рецимо, лопту.

Игра утиче на унутрашње промене

Шта год одабрали чинимо добробит телу детета. Елементарне игре утичу на размену материја, убрзавају оксидацију кисеоника у ћелијама, утичу на рад жлезда са унутрашњим лучењем. Посебно су благотворне код деце која су малокрвна, рахитична, нервозна, безвољна, незадовољна, која имају лош сан и слаб апетит.

Игра као припрема за школско доба

Елементарне игре утичу на развој ситних мишића и покрета шаке, што је вежба за каснију наставу писања и правилног држања оловке, свирања инструмената икоординацију покрета.

УМЕСТО ЗАКЉУЧКА

Промишљање о игри је активност родитеља која подразумева правилан избор игре према узрасту, потебама и интересовањима детета. И најважније од свега, једина сврсисходна игра је она у којој су родитељи или учитељи организатор, координатори или учесници а не пасивни посматрачи.

Ана Милошевић

 

 

ЧИТАВ СВЕТ ЈЕ УЧИОНИЦА

migmig

migmigВреме је простор за развијање. Време је живот. Код активности слободног времена најважније је њихово позитивно усмеравање. Свој ентузијазам и идеје сам преточила у програм креативног развоја деце и њихове индивидуализације „Мој срећан распуст“.

У наредних месец дана, на мом сајту ћете моћи да читате чланке, савете и идеје које олакшавају родитељску свакодневицу и чине је лепшом. Већ у другој половини јуна почиње трећи циклус програма „Мој срећан распуст“ . Мисија овог програма су срећна и заиграна деца којој је омогућено да се  што више баве оним што је најважније за њихов развој а то је игра. Управо кроз игру деца најлакше уче о свету око себе, о друштву које их окружује, обичајима, уметности, другим културама, плесу и здравом начину живота. Зато им треба дати прилику за квалитетно учење кроз игру. Малишанима је читав свет учионица, све им је ново и занимиљиво. Они имају безброј питања и ту њихову знатижељу би требало  хранити и подстицати. Наш концепт  је јединствен јер подразумева мноштво различитих активности које се смењују  у краћим интервалима.

Pravilnik za roditeljstvo

afrika

Mnogo mi je drago što postoji Pravilnik o ocenjivanju ucenika i Pravilnik o stalnom strucnom usavrsavanju kao i Protokol o zaštiti dece od zlostavljanja i….svašta nesto jos. Samo se pitam kada ce se doneti Pravilnik za roditeljstvo.

Dok se ne donese, roditelji ce se samo baviti pravima i obavezama nastavnika, a šteta je, to vreme mogu da iskoriste i preispitaju svoje postupke i razloge zbog kojih njihova deca ne poznaju granice. I što su mališani u istoj ravni sa punoletnim osobama.
Na žalost tekovine demokratije u pokusaju su proizvele labavo i popustljivo vaspitanje. U njemu dete ne skuplja papire na odmoru jer roditelji kažu da nije čistačica, ne vezuje pertle jer ima vremena da nauči, ne zna imena svojih drugova jer je samo sebi i svojim roditeljima centar sveta. Primera ima koliko volite.
Divna inspiracija za studiju ili film.
Obozavam vratolomne promene u 21. veku jer nas teraju da bidemo visoko rezilijentni ili nestadosmo.

                              afrikaAna Milošević

„ПОЛЕТ“ ЈЕ ПУТОКАЗ

Моја школа "Јово Курсула" , већ више од пола века има свој школски лист "Полет". Како је лист настао, како се одржао у времену, како се обнављао, и мењао је била и тема кратког филма. Ове године смо промоцију листа  која је увек била у склопу Дана школе, одржали у Народној библиотеци "Стефан Првовенчани". За мене је "Полет" плато на коме сам постављала достигнућа својих ученика и нека своја промишљања о целоживотном учењу, потреби за личним развојем, савременим приступима настави и другим темама. Ове године, мој задатак је био да на промоцији говорим о васпитној улози школског листа.

ВАСПИТНА УЛОГА ШКОЛСКОГ ЛИСТА

Школски лист произилази из наставе и ваннаставних активности, а све оне имају своју васпитно-образову улогу. Образовна улога је јасна и прецизно изражена, јер подразумева стицање знања и вештина.  Док је васпитна улога некако невидљива али свеприсутна. Васпитна улога школе се огледа у одгајању целовите личности .

Школа заузима значајно место. Поред породице, она је средина која може допринети максималном развоју свих потенцијала личности.

Нагле друштвене промене доводе до великих промена у васпитању. Долази до промене односа у породици, у школи, до пада ауторитета како родитеља тако и наставника. Зато је потребно добро освестити значај васпитања. Често подразумевамо појам васпитног уз појам образовног. И много више пажње посвећујемо усвајању знања  него развоју личности ученика.Уствари, васпитање представља један шири оквир, односно  све што људи свесно, систематски и организовано предузимају на плану формирања личности, а образовање је ужи појам односно срж, језгро целокупног процеса васпитања.

Када говоримо о васпитној улози школског листа, тада мислимо на утицај „Полета“ на развој личности. Васпитање целовите личности, подразумева деловање у области физичког, моралног, естетског, интелектуалног и радног. Све то је заступљено у нашем школском листу Полету. Полет је заправо један плато на коме може да се искаже свако дете које жели. Било да је реч о спорту, о ликовном или литерарном изразу, о тимском раду, о пројектима, страним језицима, музици, глуми, игри, стицању потребних знања , било да је реч о друштвености, развијању еколошке културе, развијању правилног погледа на свет или борби против негативних појава.Садржај Полета заправо може да се пројектује на сваки сегмент личности.

Годинама  уназад, без обзира на друштвене прилике,а било је доста различитих у више од пола века, Полет је подстицао ученике да развију своје потенцијале и истовремено мотивисао и друге да се и њихови радови могу наћи на страницама школског листа.

Полет илуструје смисао школе. Полетом су материјализовани сви васпитни и духовни утицаји школе на дете.  Колико год да је важно да су сви чланови друштва квалитетно образовани, исто толико је важно да имају људски лик, да знају ко су и ком народу, којој вери и ком језику  припадају.

Полет је својеврстан путоказ сваком ђаку које су то вредности које би требало упознати, прихватити и уградити у свој лични систем.

                                                                                                                                                                                                                                             Ана Милошевић

ЈЕДНА ИДЕЈА-МНОШТВО РЕШЕЊА

 Краљевачко друштво учитеља већ четири године подржава семинар „Сингапурска математика-од проблема до решења“ и две године семинар „Лектира не боли-развој читалачке мотивације“.

После великог броја реализација, колеге широм Србије примењују у настави оно што су стекли стручним усавршавањем на нашим едукацијама. Ове године смо иницирали да се највреднији и најуспешнији примери са елементима оба семинара награде. Зато је КДУ расписало наградни конкурс који је отворен до 20.5. 2018.године, након чега ће комисије одабрати по три најуспешнија рада из обе категорије. Радови који буду освојили прво место биће презентовани на Годишњој седници нашег Друштва 2.6.2018.

Наградни конкурс „ЈЕДНА ИДЕЈА-МНОШТВО РЕШЕЊА“

Краљевачко друштво учитеља расписује конкурс примера добре праксе за учитеље и наставнике који су похађали обуке „Сингапурска математика–од проблема до решења“ и „Лектира не боли–развој читалачке мотивације“. Циљеви конкурса су имплементација знања са похађаних семинара и подизање угледа професије.Право учешћа на конкурсу имају све колеге које су прошле наведене обуке.Конкурс је отворен до 20.5.2018. а резултати ће бити објављени до 27.5.2018.Додела награда и презентација најуспешнијих радова биће на Годишњој Скупштини КДУ, почетком јуна у просторијама ОШ „Четврти краљевачки батаљон“ у Краљеву.

Оцењивање и рангирање радова вршиће комисија у саставу:

  • за семинар „Сингапурска математика – од проблема до решења“: Александар Сеничић и Биљана Сеизовић
  • за семинар „Лектира не боли – развој читалачке мотивације“: Ана Милошевић, Данка Тешић, Светлана Филиповић и Драгана Ђурић

 

                                                           Категорије

 

  1. Примена обуке „Сингапурска математика – од проблема до решења“
  2. Примена обуке „Лектира не боли – развој читалачке мотивације“

 

Пропозиције конкурса

 

-Нема ограничења у броју примера добре праксе по учеснику;

-Приложени радови трeба да буду у форми PowerPoint презентације;

-Примери добре праксе се шаљу на мејл КДУ-а kducitelja@gmail.com (са назнаком ЗА КОНКУРС);

-Предлог садржаја презентације:

  1. Први слајд РРТ презентације би требало да садржи следеће податке: назив примера, назив школе и места, име и презиме наставника
  2. Други слајд би требало да садржи: назив наставне теме, назив наставне јединице, трајање часа, тип часа, облике рада, наставне методе и наставна средства
  3. Трећи слајд би требало да садржи циљ и задатке часа (образовне, васпитне и функционалне) и корелацију
  4. На осталим слајдовима би требало ставити активности и фотографије (видео запис дела часа) са часа у уводном, средишњем и завршном делу часа
  5. Последњи слајд презентације би требало да садржи мејл адресу и број телефона аутора примера;

-Пример добре праксе може да има и више аутора;

-Рок за слање радова је 20.5.2018.

 

Награде :    У обе категорије радова биће додељене награде за прва три места.

Све информације везане за конкурс можете добити:

Имена награђених учесника биће објављена на сајту КДУ-а најкасније до 27.5.2018.

Добитници награда биће и телефонски обавештени о постигнутим резултатима.

 

Срећно!